Hıçkırık Nasıl Geçer Kesin Çözüm Nedir ?

Hıçkırık Nasıl Geçer Kesin Çözüm Nedir ?

Hıçkırık basit bir sorun olarak ele alınmakta ve bir sağlık problemiyle ilişkisi kurulmayan bir sorun olarak değerlendirilmektedir. Hıçkırık diyafram kası olarak tanımlanan yapının aniden ve istem dışı kasılmasının sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Diyaframın kaslı yapısı art arda kasılır iken ses tellerinin arasında bulunan açıklık havanın akışını kontrol edebilmek amacı ile hızlı bir şekilde kapanır ve sonuç olarak hıçkırık olarak tanımlanan ses oluşur. Tıbbi anlamda hıçkırığın tam olarak neden kaynaklandığı tespit edilememiştir. Bazı durumlarda hiçbir müdahale gerekmeden 1-2 saatte hıçkırık kendiliğinden geçmektedir.

Hıçkırığa ne iyi gelir?

Nefesi kısa süre de olsa tutmak hıçkırığın hafiflemesine yardım edebilmektedir. Bu yöntemi uygulamak için normaldeki gibi nefes almaya çalışın ve 10 sn nefesinizi tutun ve ardından yavaş bir şekilde nefes veriniz. Bu işlemi 3-4 defa tekrarlayın. Hıçkırık kesilmez ise 20 dk sonra aynı işlemleri yeniden yapın.

Kağıt bir torba alın ve bu torbanın içine nefes alıp verin. Kesin olarak belirtelim torbayı başınıza geçirmeyin.
Buzlu su kullanarak gargara yapın.
Dizlerinizi bükerek göğsünüze doğru çekin ve kollarını kullanarak dizlerinizi sıkıca tutun.
Ağzınıza bir adet toz şeker alarak erimesini bekleyin ve eriyince yutun.

Bir bardak çok soğuk suyu yudum yudum için ama bu suyu yavaş yavaş içmeye gayret edin.
Bazı uzman doktorlar hıçkırık sorunundan kurtulmak için kulaklarınızı tıkamanızı önermektedirler. Bu yöntem ile işitme sistemine kadar uzanan vagus siniri uyarılır. Yalnız bu hareketi sertçe yapmaktan kaçınarak yapın ve parmak uçlarınızı kulak içine çok fazla ilerletmeden yapın.
İnce bir dilim limonu dilinizin üzerine koyarak şeker emer gibi limonu emin.
Bir bardak ılık su alın ve bu suyu olabildiğince yavaş içmeye çalışın ve bu esnada nefes alıp vermemeye çalışın.
Hızlı yemek yeme alışkanlığınız varsa bu alışkanlığınız hıçkırık nedeni olabildiği için bundan vazgeçmeye çalışın. Çünkü hızlıca yemek yemek lokmaların iyice çiğnenmeden yutulması demektir. Uzman doktorlara göre hıçkırık vücudunuzun hızlı yemek yediğinizi gösteren bir uyarısı olabilir.
Bir takım baharat türleri yemek borusunun tahriş olmasına yol açabilir. Tahriş olan yemek borusu mide asidinin yukarı çıkmasında etkili olabilir bu da hıçkırık oluşmasına yol açabilir.
Bu aşamada hıçkırığa ne iyi gelir hakkında bazı öneriler verilmiştir. Ama günlerce sürebilen geçmeyen hıçkırığınız varsa mutlaka sorunu ciddiye alın ve bir doktordan yardım alın.

Hıçkırıktan kurtulmak için basit yöntemler

• Nefesini içine çek ve tut, bu arada sağ ve sol ellerinin baş parmak tırnaklarını birbirine karşılıklı gelecek şekilde bastır. Yani tırnak uçlarını birbiriyle sıkıştır.

• İşaret parmaklarınızla kulaklarınızı iyice kapayın. Bu bazı sinirlerin uyarılmasına neden oluyor.

• Yorulmuş ve sanki nefes nefese kalmış gibi peş peşe nefes alıp verin. Bu işlemi bir kaç dakika sürekli yapın. Hıçkırığa neden olan spazmı geçirecektir.

• Boyun kısmınıza masaj yapın veya yaptırın. Yine bazı sinirleri uyarıp hıçkırığın geçmesine etki eder. İki baş barmakla kafatasınızın yanlarından, kulağın hemen üstünden kuvvetlice bastırın. Baskı sinirler etki edecektir. ( Tabi doğru siniri bulursanız) Alttaki resimlerde gösterilen hareketleri inceleyerek doğru sinirleri bulabilirsiniz.

• Parça buz veya kuru ekmek yemek,

• Göz yuvarlağına dayabildiğin kadar bastırmak.

• Belirli bir süre nefes tutmak veya derin nefes alıp vermek,

• Bir kese kağıdı içine nefes alıp verilmesi,

• Büyük bir bardak suyu nefes almadan bir seferde içmek,

• Limon suyu veya sirke içmek,

• Küçük bir kaşık toz şeker yutmak,

• Ağızda karanfil çiğnemek,

• Hıçkırığı geçiren en etkili yöntemlerden birisi ŞOK tur. Mesela birinin sizi ani bir hareketle korkutması.

Hıçkırık çoğu zaman kısa süreli ve zararsızdır ve sağlıklı kişilerde geçici bir rahatsızlık olarak ortaya çıkar, bazen de bir tehlike sinyali olabilir.
Hıçkırık spazmdır(istem dışı kasılma) göğüs ve karın boşluğununda oluşur. Spazmın ses tellerini kapaması ve nefes alımını engellemesi ile hıçkırık sırasında meydana gelen “hıçk” sesi çıkar.

Hıçkırık tuttuysa nelerden kaçınalım?

Hıçkırık nöbeti sırasında, yemek yemeyin, su, sigara içmeyin. Hıçkırık genellikle bir kaç dakika içinde geçer fakat uzun süren, inatçı ve sürekli tekrarlayan hıçkırık, merkezi sinir sistemi, göğüs hastalıkları veya sindirim sistemi ile ilgili olabilir. Yöntemleri denediniz ve hıçkırık geçmediyse son olarak, sakinleştirci veya kas gevşetici bir ilaç için bekleyin.

Hıçkırık neden olur ? Hıçkırığın sebebi nedir ?

• Çok ve hızlı yemek yemek,

• Çok fazla alkol tüketmek,

• Çok fazla hava yutmak,

• Sigara içmek,

• Midede meydana gelen ani sıcaklık değişimi örneğin çok sıcak ya da soğuk sıvıların tüketilmesi,

• Stres ve duygusal değişimler. Sinirsel faktörler.

Kısa süren fakat hergün tekrarlayan hıçkırık

Bu şekildeki hıçkırık da tehlikeli sınıfına girer fizyolojik bir bozukluktan kaynaklanabilir. Bie doktora görünmekte fayda var.

Hıçkırık için bitkisel çözümler

• Dereotu tohumu çayı hıçkırığı kısa sürede sona erdirebilen etkili bir ilaçtır. Yarım tatlı kaşığı dereotu tohumu, orta boy bir su bardağı dolusu kaynar derecede sıcak suyla haşlanır, 2-3 dakika demlendikten sonra süzülür ve tatlandırılmadan yudumlanır.

• Karanfil çiğnemek ve kaynayan suya bir miktar karanfil atarak, bir süre kaynatıp suyunu içmek iyi gelir. Veya 1 su bardağı kaynar duruma getirilen suyun içine 4-5 gram karanfil atılır ve 8-10 dakika bekletildikten sonra içilir.

• Birkaç tane karabiberin ağza alınması hıçkırığı keser.

• Hıçkırıktan kurtulmak için bir başka bitkisel çözüm de portakal kabuğudur. 1 bardak kaynar suyun içine 3 gram portakal kabuğu doğranır ve 15 dakika bekletildikten sonra 1 çay bardağı kadar bundan içilir.

• Nar suyu içmek ve tatlı ayvanın suyundan emmek de hıçkırık geçiren doğal çözüm yöntemlerindendir.

• Nane çiğnemek veya nane çayı, nane limon kaynatmak içmek, sinirleri yatıştırıcı ve spazm önleyici etkisiyle faydalıdır.

Hıçkırık, beyin ile mide arasındaki iletişimi sağlayan vagus sinirinin bir şekilde iritasyonu sonucu meydana geliyor. Uzmanlar, hıçkırığın gaz gibi yaygın sindirim sistemi problemlerine bir reaksiyon olarak ortaya çıktığını söylüyor.

Sinir bozucu hıçkırık nöbetlerine yakalandığınızda şu yöntemleri deneyebilirsiniz:

1. Tatlı, sinirlerinizi kandırıp hıçkırığa son verebilir. Bunun için bir çay kaşığı dolusu şekeri dilinizin dip kısmına yerleştirin.

2. Parmaklarınızla, kulaklarınızı (nazik bir şekilde) tıkayın. Bu, işitme sistemine de ulaşan vagus sinirinin kollarını uyarmaya yarıyor.

3. Birini korkuttuğunuzda vagus sinirini şaşırtabilirsiniz. Bu yöntemi uygulayabilmek için rol yeteneğinizin de biraz gelişmiş olması gerekiyor elbette.

4. Suya atlayacakmış gibi burnunuzu ve ağzınızı kapatarak dayanabildiğiniz kadar hava almadan durun.

5. Su yudumlamak ya da suyla gargara yapmak sinirleri yatıştırabiliyor.

6. Bir kese kâğıdının içinde nefes alın verin. Burada da vücut yeterince oksijen alamadığında (nefes tutmada olduğu gibi) hıçkırığı unutup daha önemli bir soruna odaklanıyor.

7. Özellikle magnezyum içeren besinler, sinirleri sakinleştirerek hıçkırığın geçmesine yardıma olabiliyor.

Hıçkırık, istem dışı hava yutmaktan kaynaklanan ve göğüs ile karın boşluğunu birbirinden ayıran diyaframın tekrarlayan spazmları sonucu meydana gelir.

Kontrol altına alınamayan bir sesin çıktığı hıçkırma nöbetleri, genellikle kendiliğinden geçer ve 20 dakikadan fazla sürdüğü çok enderdir. Rahatsız edici olmakla birlikte ciddi bir rahatsızlık değildir.

Ancak, çok sık hıçkırık tutarsa ve bir günden fazla sürerse, hıçkırık ile birlikte, nefes darlığı, göğüs ağrısı veya baş dönmesi görülürse, hekime başvurmakta fayda var.

Hıçkırık genellikle, büyük bir bardak sıcak içecek içildiği veya aşın yemek yendiği zaman midenin diyafram üzerine basınç yapmasından ötürü meydana gelir. Aynca, kontrol altına alınamayan uzun bir gülme nöbetinin sonunda da hıçkırık tutabilir.

Hıçkırıktan Korunmak için :

* Yavaş yeme ve içme huyu edinin.
* Yemekleri bir seferde mideye indirmeyin, iyi çiğneyin.
* Yemek zamanlarında stresten kaçının.

Hıçkırığı Durdurmak için Tedaviler :

Önerilen bu tedaviler, diyafram üzerinde gevşetici etkisi olan karbondioksitin vücuttaki seviyesini yükselttiği için hıçkırığı keser.
* Nefes alın ve bir müddet tutun; başınız dönmeden bırakın.

* Kesekağıdı kullanımı : Bir keskağıdı ile ağzınızı ve burnunuzu kapatın ve torbanın içine doğru birkaç kez nefes alıp verin. Asla plastik torba kullanmayın.

* Akupresür : Kısa ve yüzeysel nefesler alırken, boynun her iki yanında, kafatası çizgisinin hemen altında bulunan SK 20 noktasına parmak ve başparmakla, iki-üç dakika süreyle sıkıca bastırın.

Bu yöntem, diyafram kasılmalarını kontrol eden siniri yatıştırır.

* Bitkisel Tedavi : Nane çayını yemeklerden sonra için.
Nanenin sindirim yollan üzerinde spazmları önleyici ve rahatlatıcı bir etkisi olduğundan, midenin aşırı doluluğundan kaynaklanan hıçkırığı geçirir.