Hamilelikte Rahat Uyumak İçin Ne Yapmalıyız?

Hamilelikte Rahat Uyumak İçin Ne Yapmalıyız?

Hamilelerin en  mü­him ihtiyaçların­dan biri uyku­. Karnınız burnunuzdayken  rahat bir uyku için öneriler­.­.­.

Gebelikte rahat ve sağlıklı bir uyku çok önemli­.­.­. Gebelikte yaşanmakta olan uyku sorun­ları ise anne adayları­nın en  büyük sıkıntıların­dan biri­.

Amerikan Hastanesi Kadın Hastalıkları Bölümü’n­den  Dr­. Alper Mumcu, hamileler­de uykusuzluğun sebep­leri­ni ve rahat bir uyku uyumak amacıyla neye dikkat etmemiz gerektiği­ni anlatıyor­.­.­.

Gebeliğin ilk haftaların­da anne olma düşüncesi ve heyecanı kadınların çoğun­da uykusuzluğa yol açar­. Aradan bir miktar zaman geçtikten  sonra ise uyku hamile kadın için elzem bir istek haline dönüşür­. Sabah akşam devamlı uyuma isteği bulunur­. Hele gebelik bulantı ve kusmaları varsa, uyku sırasın­da bu şikayetler çok belir­li bulunmadığı için kişi devamlı uyumak ister­. İlk altı ay bu şekil­de gelip geçer­.

Vücudunuz devamlı geli­şen  bebeğinizi desteklediğin­den  yorgun düşmektedir­­. Bebeğinizi bütün hamileliğiniz boyunca destekleyecek olan plasentası gelişmektedir ve bu esna­da vücudunuz her zamankin­den  daha fazla çalıştığı için dinlenmeye daha çok gereksinim duyar­. Gebelik ilerlediği müddetçe bu kez uyku sorun­ları baş göstermeye başlaya­bilir­­. Çoğu zaman derin ve dinlendirici bir uykuya hasret olduğunuzu hissedebilirsiniz­.

Hamileyken  uykuya dalmak neden  zordur?

Bunun pek çok sebe­bi bulunur­. Lakin ilk ve en  mü­him neden  bebeğin büyümesidir­­. Bebek ve rahim büyüdükçe rahat bir uyku pozisyonu bulmakta zorlanılır­­. Öte yan­dan vücut parçası arttıkça uyurken  pozisyon değiştirmek güçleşir­­. Bu durum da doğal olarak verimli uykuyu engeller­. Bunun yanı sıra hamilelikte esasın­da görülmekte olan bir­takım farklılıklar de uykuyu bölerek veya uyku düzeni­ni değiştirerek uyku sorunları­na neden  ola­bilir­­.

Gebelikte en  rahat uyku pozisyonu hangisidir?

Gebeliğin erken  zamanların­da yana dönerek uyuma alışkanlığını geliştirmek ilerisi için yardımcı ola­bilir­­. Özelikle son dönemler­de dizleri bedene çekip yan dönüp yatmak oldukça rahat bir pozisyondur­. Bu pozisyon ayrıca kirli kanı vücudun alt kısmın­dan kalbe taşımakta olan büyük toplardamar üstündeki baskıyı azaltarak kalbe binen  yükün de azalışı­na yol açar­.

Bilhassa sola dönük yatıldığın­da bu etki daha belir­li duru­ma gelmektedir­­. Öte yan­dan sola dönüldüğünde rahim de sola kayacağın­dan karaciğer üstündeki baskı da azalır ve daha ba­sit hissi duyulur­.

Bilhassa son dönemler­de sırtüstü yatar pozisyon çok huzursuz­luk verici olduğu için zaten  bu pozisyona ba­sit kolay geçilmez­. Eğer farkına varmadan sırt üstü yatılırsa duyulacak huzursuz­luk sizi uyandıracaktır­­.

Gebelik süreci için özel olarak tasarlanmış yastıkları kullanmak rahat bir uyku uyumaya yardımcı ola­bilir­­. Bazı kadınlar yastığı karınları­nın altına veya bacakları­nın arasına koydukların­da çok rahat uyuduklarını belirtmekteler­. Silindirik bir yastığı veya kıvıracak olduğunuz bir pikeyi belinize yerleştirip yan yatarak da rahat bir pozisyon el­de edebilirsiniz­.

Gebelik süreci boyunca verimli bir uyku için öneriler

* Kola, kahve ve çay gibi kafeinli içecekleri dietinizden  uzak tutmaya çabalayın­. Bilhassa öğleden  sonra ve akşam bu çe­şit içecekleri tüketmemeye gayret gösterin­.

* Yatmadan 2 ila 3 saat önce sıvı alımınız azaltın­. Lakin gün içerisinde kafi sıvı almaya özen  gösterin­. Benzer şekil­de yatma dan evvel ağır yemekler yemeyin­. Bulantınız var ­ise ve bu bulantı sizi uykudan uyandırıyorsa yatmadan hemen  önce kraker türü besinler tükete­bilirsiniz­.

* Uyku saatlerinizi belirleyin­. Yatağa alışkın olduğunuz saatten  daha geç gitmeyin­.

* Düzenli bir şekil­de egzersiz yapın; fakat yatmaya yakın zamanlar­da yapmayın­.

* Yastıkları her yer­de kullanı­nız­. Nasıl ve nerede rahatlık veriyorsa yastıkları or­da kullanın; ister dizlerini­zin arasına, ister belinize, isterseniz de başını­zın altına koyun­.

* Yatağa gitme den  evvel rahatlatacak birşeyler yapın­. Ilık bir duş veya bir bardak süt içmek gibi… * Geceleri bacak krampları ile uyanıyorsanız yatma dan evvel iyice gerinin­. Yeterli miktar­da kalsiyum almaya dikkat edin­. Doktorunuzla kalsiyum ilaçları ala­rak alamayacağınızı görüşün­.

Eğer gece uyanırsanız veya uykuya dalamaz iseniz kendinizi zorlamayın­. Kalkıp ev içinde birazcık dolaşın veya kitap okumak gibi uykunuzu dağıtmayacak birşeyler yapın, müzik dinleyin, televizyon seyredin, internet ortamın­da dolaşın­. Hoşunuza giden  ve sizi rahatlatan birşeyler yapın­. Eğer mümkünse gün içerisinde uyku açığınızı kapatmak amacıyla 30 ila 60 dakikalık şekerlemeler yapın­.