Hamilelik öncesi beslenme nasıl olmalı

Bir aile olmaya karar verdiğiniz anda yapacağınız bir sağlıklı beslenme programı, gelecekte hiç şüphesiz çocuğunuza faydalı olacaktır. Sağlıklı beslenmek çocuğunuz doğmadan önce onun için yapacağınız en önemli şeydir ve inanın onun için güzel bir oda hazırlamaktan çok daha faydalıdır.

İdeal olarak hamile kalmadan en az 3 ay-1 yıl önce beslenme durumunuz en iyi durumda olmalı. Ne çok zayıf ne de çok kilolu olmalısınız. Unutmayın hamilelik diyet için uygun bir zaman değildir.

Hamilelik öncesi besin deponuzun en iyi durumda olması için günlük tüketmeniz gerekenler:
• 2-3 kez kalsiyum yönünden zengin besinler (yağsız süt,peynir, yoğurt)
• 7 öğün sebze ve meyve. Araştırmalar gösteriyor ki folik asit bebekte meydana gelebilecek nöral tüp hasarlarının oluşumunu önlemektedir. Folik asit ise ıspanak, brokoli, ve koyu yeşil sebzelerde bulunur. Ayrıca C vitamini yönünden zengin olan turunçgiller, kiwi ve yeşil sebzeleri de bol bol tüketmeniz gerekir.
• En az 2 öğün yüksek proteinli gıdaların alınması ve (balık, beyaz et, yumurta gibi..)
• Bol su içilerek vücudun sıvı ihtiyacının karşılanması gereklidir.

Sağlıklı bir diyet ile beraber vitamin ve mineral desteğini de ihmal etmemek gerekir.RDI’nın (uluslararası tavsiye edilen doz) %100-150’si kadar vitamin ve mineral almayı ihmal etmeyin. Ayrıca aldığınız bu takviyenin 400 mikrogram folik asit ve 18 mg demir içerdiğinden emin olun. Akademik çalışmaların sonuçlarına göre bu ek vitamin ve mineraller doğum kusurlarını ve bebek anomalisi oluşma sıklığını en aza indirmektedir.
Eğer kalori alımınızı çok arttırmazsanız hamilelik için gereken demir miktarını depolamanız zor olacaktır. Bu nedenle demir takviyesi alımı önemlidir. Unutmayın ki demir eksikliği düşük doğum ağırlıklı bebek, hamilelik ve doğum sonrası aşırı yorgunluk sebebidir.Yalnız dikkat edilmesi gereken kritik bir nokta vardır. Bazı vitaminler yüksek dozda alındığında zararlı olabilir. Özellikle yağda eriyen vitaminler vitamin A ve D fazla alındığında bebekte doğum kusurlarına yol açabilir. Bu nedenle RDI’nın %100-150’sini geçmemelisiniz. Daha da iyisi hamile kalmaya karar verdiğinizde tüm bu takviyeleri uzman bir doktor kontolünde yapmalısınız.

Çağımızın sorunu obezite yetişkinlerin başlıca problemlerinden biri olmaya devam ederken, ailelerin en büyük korkularından biri çocuklarının da kilolu olma ihtimalidir. Günümüzde obezitenin öncül nedenlerinden insülin direncinin öneminden sıkça bahsedilirken, anne babalar bu rahatsızlığın kalıtımsal olduğu gerçeğiyle yüzleşmişlerdir. İnsülin direnci çoktan ispat olduğu gibi genetik bir yatkınlığın yaşam tarzıyla tetiklenmesi sonucunda ortaya çıkmaktadır. Buna ek olarak ne yazık ki artık bel çevresindeki yağlanma ile ortaya çıkan bu metabolik rahatsızlık yetişkin bireylerin yanında çocukların da başlıca sorunu haline gelmiştir. Sonuç olarak obezite tohumlarının hamilelikten önce atıldığını unutmayın ve bebeğin sağlıklı bir birey olmasında onu karnında taşıyan anneler kadar babaların da sorumluluk taşıdığını hep hatırlayın.

Hamilelik öncesi besin deponuzun en iyi durumda olması için günlük tüketmeniz gerekenler
– 2-3 kez kalsiyumdan zengin besin(yağsız süt,peynir, yoğurt).
– 7 öğün sebze ve meyve. Araştırmalar göstermiştir ki folik asit bebekte meydana gelebilecek nöral tüp hasarlarını(omuriliğin kılıfının tam oluşmaması) önlemektedir. Folik asit ise ıspanak, brokoli, ve koyu yeşil sebzelerde bulunmaktadır. Ayrıca C vitamini yönünden zengin olan turunçgiller, kiwi ve yeşil sebzelerden faydalanmanız gerekir.
– En az 2 öğün yüksek proteinli gıdalar almalısınız(balık, beyaz et, yumurta gibi..).
– Bol su için ve sıvı alın.

Sağlıklı bir diyet ile beraber vitamin ve mineral desteği de almanızda fayda var. RDI’nın (uluslar arası tavsiye edilen doz) %100-150’si kadar vitamin ve mineral almalısınız. Ayrıca aldığınız bu takviyenin 400 mikrogram folik asit ve 18 mg demir içerdiğinden emin olun. Çalışmalar göstermiştir ki bu ek vitamin ve mineraller doğum kusurlarını ve bebek anomalisi oluşma sıklığını en aza indirmiştir. Eğer kalori alımınızı çok arttırmazsanız hamilelik için gereken demir miktarını depolamanız zor olacaktır. Bu nedenle demir takviyesi alımı önemlidir.

Unutmayın ki demir eksikliği vajinal kanama, düşük doğum ağırlıklı bebek, hamilelik ve doğum sonrası aşırı yorgunluk sebebidir.Yalnız dikkat edilmesi gereken kritik bir nokta vardır. Bazı vitaminlerin yüksek dozda alındığında zararlı olabilir. Özellikle yağda eriyen vitaminler vitamin A ve D fazla alındığında bebekte doğum kusurlarına yol açabilir. Bu nedenle RDI’nın %100-150’sini geçmemelisiniz.

Gebe kalmadan önce anne adayları beslenmelerinin yanı sıra bazı önemli noktalara da dikkat etmek zorundadırlar. Bunlar:

Kilo sorunu yaşamamak; hamilelik öncesinde çok az ya da fazla kilolu olmak bebek açısından da anne açısından da çeşitli riskler doğuracağı için kilonun normal düzeyde tutulması doğru olacaktır.
Zararlı her türlü alışkanlıktan sıyrılmak; alkol, sigara ya da kafein türü alışkanlıklardan vazgeçilmesi gerekmektedir.
Folik asit kullanımına dikkat etmek; hamile kalmadan yaklaşık 3 ay önce folik asit kullanılmaya başlanması gebelik döneminin sağlıklı geçmesi açısından ve gelişim bozukluklarının engellenmesi açısından son derece önemlidir. Folik asit gebelik kararı ile birlikte Yeşil yapraklı sebzeler bolca tüketilmelidir.
Günlük ihtiyacın gerektiği kadar vitamini almak; demir, kalsiyum, C vitamini bebeğin gelişimi açısından son derece gerekli olan vitaminlerdir. Bu nedenle hamilelik ön hazırlığı için vücudu bu vitaminler ile gebeliğe hazırlamak doğru olacaktır. Vitaminleri mümkünse doğal kaynaklardan almaya özen gösterin.
Sıvı tüketimine özen göstermek; Vücuda giren besinler, vücut tarafından kullanılması açısından sıvı tüketimine ihtiyaç duyulur.
Hamilelik Öncesinde Beslenme İle İlgili Olarak Nelere Dikkat Edilmesi Gerekir?

Hamilelik döneminden önce besinlere dikkat etmek; anne adaylarının hem bünyelerini hazırlamak için, hem de bebeğin gelişimi için çok önemlidir. Bu nedenle tüketilmesi gereken besinlerin vitamin değerleri ve sağlık açısından önemi düşünülmelidir. Bu durum dikkate alındığında;

B vitamini, çinko, demir ve protein içeren besinlerden; kırmızı et, tavuk eti, balık, yumurta ve kuru fasulye muhakkak tüketilmelidir. Bu besinlerin miktarları, günlük alınması gereken vitamin ve besin değerlerine göre ayarlanmalıdır.
Protein ve kalsiyum açısından zengin besinlerden; süt, peynir, yoğurt ve süt ürünleri tüketilmelidir.
Omega3 alınması, bebeğin zihin gelişimi açısından çok önemli olması sebebi ile ceviz ve balığın bolca tüketilmesi faydalı olacaktır.
A vitamini, C vitamini, potasyum ve bolca lif içermesi açısından meyve tüketimi de aşırı miktarda olmamak şartı ile tüketilmelidir.
A, C vitamini ve folik asit aynı zamanda demir ve magnezyum açısından besin değerleri yüksek olan sebzeleri de tüketmek gerekmektedir.
B vitamini açısından ve vücudun ihtiyacı kadar karbonhidrat da tüketilmelidir.